Mjuka läppar

Igår fått jag massa andra tvål och kosmetik grejer. Så jag har gjord olika saker. Fått göra en zebra tvål, där jag testade titanium dioxid för att göra vita delar vitare och svarta delar riktigt svarta. Tyckte att den ser ut lite som en choklad kaka så jag användade Chocolate brownie doft olja för den parti.

Såhär ser den ut. Hoppas att jag kan skära den snart. Kan inte vänta till jag kan see dom zebra ränder redan :)



Men men, det var inte riktigt det jag täkte att prata om ikväll.

Sanningen är att vinter är inte så långt bort och snart är det dags att börja tänka på att skydda läppar från dom kalla vinter vindar.

Nästan alla läppbalsam man kan hitta i affärer är vatten baserade, som är absolut inte bra för läppar med minus väder, så det är mycket bättre, roligare och billigare att skapa dom själv.

Min favorit recept för läppbalsam är:

5 g Bivax
6 g Kokosolja
4 g Kakao smör
4 g Mandelolja
4 g Kastor (ricin) olja
1-2 droppar eterisk eller smak(arom) olja - jag användade honung smakolja
MICA i olika färg


Smälta bivax, oljor och smör i en vattenbad (best är att använda en liten metall skål. Jag köpte min för 5 kr på Röda Korset). Rör i doft och MICA och häll i burkar.

Från den recept får man ut 5 tubar av 4,5 ml läppbalsam.




Sofia