Köks/disk tvål

Hej,

Idag kommer jag dela en av min favorit kallrörd tvål recept. Den tvålen har blivit en trogen kompis i mitt kök. Jag är väldigt imponerad av dess förmåga att rengöra mycket bättre och snabbare än dyra rengörningsmedel. Jag använder den för rengörning av spis, diskställ och även ibland när jag diskar. Den är väldigt mild och miljövänlig.

OBS! Läs den här inlägg om du vill veta mer om hur man gör kallrördtvål. Ha uppmärksamhet på hur man arbetar med kaustiksoda!


Recept i procent

50 % Kokosolja
50 % Solrosfröolja

Återfettnigs rabatt 1 % (Fat discount). Rengörningstvål behöver inte va mjukgörande så det räcker med 1 %. För kroppstvålar är det normalt att ha 5 % fett rabatt.

 

Recept i gram

 

190 g Vatten

78 g kaustiksoda

250 g kokosolja

250 g solrosfröolja

2 msk bikarbonat.

2 msk kaffe (ibland tillsätter jag kaffe för att den tar bort obehagliga dofter som vitlök, fisk osv.)

10 ml doft om man vill.

 

Gör tvål som vanligt kallrördtvål. Rör i bikarbonat och kaffe innan du kommer att hälla tvålmassa i formen.


 

.


Tack för idag!

Sofia