Mini skrubbar

Olika typer av skrubbar är väldigt enkla att göra. Man kan göra socker eller saltskrubb. Använda krossade nötter eller havre. Det går att göra skrubb från färska bär eller frukter, men nästan alltid är det viktigt att ha koll så att man inte får mögel eller bakterier i sin skrubb. Vad vi oftast gör är att vi lämnar våra naturliga och inte konserverade skrubb i duschen och använder fingrarna för att få den ut från burken och då är bakterie och jästar på plats. Dom älskar ju vatten.

 

Vad som är bra med den här receptet är att man gör små bitar av skrubb och då använder man en eller två varje gång, utan att stoppa händerna i en stor burk med lös skrubb. Jag tycker att det är enklare att använda miniskrubb och det ger möjligheter att variera doft och färg. Men det viktigaste, man kan änvända gamla tvålslattar i den.




Så ser ut recepten:


6 msk riven tvål (jag tycker om att använda glycerintvål här)
1,5 msk glycerin
1 msk valfri olja (tex. oliv eller mandelolja)
8 msk socker (brun eller vit eller båda)
2-4 ml doft eller eteriska olja (jag hade lavendeltvål så jag hade bara 2 ml lavendel EO)
isbitsform
Färg, om man vill


1. Smälta tvål i vattenbad, tillsätt olja och glycerin
2. Blanda i socker. Använda händerna, för att tvålen kommer att stena ganska snabbt.
3. Pressa skubb i formen.
4. Låt stå ca 30-60 min. Ta ut från formen och börja använda.






Sofia

P.S. Imorgon ska jag göra lite tvål, så få Ni se vad jag kommer ut med.