Tvålar jag gjorde i somras

Hej mina tvålvänner!

 

Hoppas ni hade skön sommar med värme och sol. Hösten är på plats här i Piteå, det är 7 C garder, blåser kalt och regnar.

 

Härligt att titta på bilden där Elizabeth (min dotter) njuter av sina första semesterdagarna i Estland och tänka att det är ju bara 10 månder kvar till nästa sommar.

 

 

 

Då tänkte jag passa på och värma alla med somriga bilder från tvålar jag gjorde under semester i Estland.

 

En dag gjorde jag mit tvålbord på altan med utsikt på vacker Peipsi sjön.

 

 

 

Gjorde då två kallrörda tvålar. Här kan du läsa mer hur man gör kallrörd tvål.

 

Det första med havregrun och kanel som doftar Oatmeal, milk and Honey och Chocolate Brownie.

 

10% - 50g Mandelolja

20% - 100g Kastorolja

40% - 200g Kokosfett

30% - 150g Olivolja

 

76g kaustiksoda

190g vatten

 

 

 

76g kaustiksoda

190g vatten

 

Den andra, utan tillsatser fast med mango och kokos doftoljor.

 

20% - 100g Aprikoskärnolja

20% - 100g Kastorolja

40% - 200g Kokosfett

20% - 100g Olivolja

 

76g kaustiksoda

190g vatten

 

 

Ser framåt till höst och vinter med många spännande projekter och utflykter, massa nya produkter i webshoppen och mässor.

 

Den 22 september kommer Tvålköket finnas på plats på Hantverkfestivalen i Skellefteå. Kommer att bli en spännande dag med badbombsworkshop och annat.

 

5-7 oktober hittar ni mig i Luleå på Hantverksmässan.

 

Annars hörs vi via blogg, facebook eller mejl.

 

Ha det bra!

 

Sofia