"Oil free" lotion

Idag ska jag dela lotion recept som innehåller ingen olja. Själv använder jag inte ”oil free” kräm som dagkräm men varför ska man kanske göra så:

 

·         Om din hud har svårt att absorbera oljor

·         Du vill ha lättare kräm som kommer inte lämna oljig känsla

·         Du är allergisk mot oljor

 

Själv tänkte jag att använda den lotion som en rengörningscreme, därför har jag 20% av trollhassel i min recept men det går att byta den mot vatten.

 

Kort om trollhassel

Trollhassel är starkt sammandragande, blodstillande, sårläkande, antiseptiska, inflammations- och infektionshämmande på hud och slemhinnor. De används på insektsbett, klåda, irritation, rodnad, solsveda och mindre brännskador och såromslag. Trollhassel används som en bas för ansikte toner och kropp spray samt. som helt naturlig munvatten. Dessutom används den i behandlingar av cellulit och akne.

 

 

Vattenfasen

20%Trollhassel

20% Aloe

47,45% Destillerat vatten

2% Hydrolerat havreprotein

2% Natriumlaktat

 

Oljefasen

4% Polawax

2% Cetylalkohol

 

Tredje fasen

2% Panthenol

0,3% Kaliumsorbat

0,25% Eteriska olja

 

Värma vattenfasen i en vattenbad till 70C. Smälta polawax och cetylalkohol tillsammans i vattenbad och värma till 70C.  Hälla vattenfas i ren skål. Visspa (använda stavmixer) ned fettfasen i vattenfasen i en tunn strålle. Låt blandningen gå ner till 40-50C. Rör i tredje fasen.

 

Trevlig lördag kväll!

 

Sofia