Pilgrimsresa

Hej,

Senaste veckorna har varit ganska intensiva för mig. Förra lördag hade vi en Tjejmässa här i Piteå och även Tvålköket var med. Så alla förberedelser tog lite tid så jag fått inte som många möjligheter att blogga.

 

Sen håller jag på att bygga om Tvålkökets lokal och tillverkningsrum. Har flyttat alla saker och snart kan vi börja bygga lite i den lilla rummet.

 

Idag tänkte jag att skriva lite mer om mig själv och speciellt om en resa som jag kommer att åka på måndag.

 

Jag har bestämt mig att gå en del av Pilgrims led i Spanien. Tanken att jag vill också gå har varit back i huvud redan för längesen, men det har aldrig varit dröm eller liknande.

 

Det har hänt ganska mycket i mitt liv senaste 5 år. Först en stressigt distants relation med min man. Sen flyttade jag till annan land utan att kunna ens ett ord, ny kultur, nya människor och då fått jag inte riktigt tid att adoptera mig själv i det nya situationen när det var dags att födda barn. Hade ganska tuff förlossningen som avslutades med akut Kaiser snitt. Kommer inte gå djupare in i detta men den lämnade ändå många frågor och tänker som jag behöver gå genom.

 

Nu är dotter 2 år och jag behöver tid för mig själv. Har ju jag massa olika roller i min vardag: mamma, fru, företagare osv. men jag har nästan aldrig tid för att stoppa och tänka på mig själv eller lyssna på ”vad vill jag egentligen och var är jag nu”? Inte att jag behöver tid för mig själv, fast ”tid för mig själv”. I vanlig vardag får jag mycket tid för mig själv fast det är inte det jag behöver.

 

Jag vill bli bättre mamma, fru och företagare. Vill lösa saker i mitt huvud och fundera över hur ska jag lösa alt och komma fram och hitta verktyg för att fixa mina drömmar och saker. Ofta känner jag att det är alldeles för många idéer, fast jag saknar struktur och filter ibland för att plocka ut viktiga saker och realisera dom.

 

Samtidigt känner jag att det har varit för mycket facebook, mejl, TV, iphone, nyheter osv. saker i mitt liv. Vill bara vara utan att göra nånting hela tiden. Kanske bara sätta sig ner och se vad andra människor gör, reflektera, fundera. För mig skulle kunna vara bästa att lämna telefonen hemma men jag behöver hålla kontak med min familj, så telefonen ska vara med :)

 

Tiden går fort och från dagen jag bestämde att jag åker har redan gått 3 månader.

 

På måndag flyger jag till Barcelona med direktflyg från Skellefteå. Sen kommer jag ha några timmar i Barcelona och kl 19.00 åker Buss till Ponferrada. 12 timmars bussresa som kommer att passera ca 900km av Spanien.

Sen under nästa 8 dagar kommer jag gå 200 km från Ponferrada till Santiago de Compostela.

 

 

Att gå Pilgrims vandring är inte sport eller tävling. Det är trevlig sätt att umgås med sig själv, träffa olika människor och äta go mat.

 

Jag har sätt några ämne till den tiden jag ska vara med mig själv. Det är frågor som jag kommer att lösa eller hitta lösningen för.

 

Jag kommer att gå ensam. Vill inte följa annans tider eller behov. Vill stoppa när och var jag vill.

 

Om allt går bra så är jag framme i Santiago redan tisdag den 1 maj. För att koppla från resa och premiera mig själv har jag bokat 2 nätter i en jättefin Spa.

 

 

Jag kommer att skriva en dagbok av min resa som jag kommer att publicera här på bloggen. Jag kommer att skriva den på engelska så får även de som kan inte svenska följa min resa.

 

Nu är det dags att gå och köpa sista grejerna som plaster, smärtstillande och regnkappa.

 

Ha det gott! Vi hörs snart!

 

Sofia

#1 - - Catrin Forsberg:

Har läst din text och reflekterat över att du behöver egen "thinktime"...it sounds nice that you have realised that and that you really do something about it. I can admire people who can see themself a little bit from another angle from a kind of helocopter-view. I hope from my heart that you will have a really relaxing time in Spain./ Hugs Catrin

#2 - - Sofia:

Thank you Catrin for being so nice :)

#3 - - Maria:

Hej! Önskar dig en trevlig och skön resa! Har bestämt mig för att börja göra tvålar, och är ofta inne på hemsida och blogg och läser. Det är både inspirerande och spännande att följa din verksamhet, och se att det faktiskt går att bygga upp en egen verksamhet på något man tycker är roligt! Vi hörs säkert när du kommit hem igen, med frågor och annat när du är tillbaka! Ha det gott!! Kram!

#4 - - Sofia:

Hej Maria och tack :) Hör gärna av dig!

#5 - - Anna:

Hej Sofia!



Det var jag som gjorde läppcerat i linsburkar på Kyrkkaffebloggen före jul ... och om ett par veckor kommer det ut en bok som jag tror att du skulle kunna ha glädje av: Pilgrimslivet!

Buen camino!



Hälsningar,



Anna på Libris