Ett nytt försök att göra flyttande tvål vol 2

 

God vad jag har hållit på med grejer idag. Först flyttande tvål och sen massa krämer och badsalt. Ni ska få alla recepter som jag har provat göra idag snart här på bloggen.

 

 

 

Nu lite om flyttande tvål.

 

Att göra flyttande tvål är ju lite som kallrördtvål fast man använder kaliumhydroxid istället av natriumhydroxid.

 

Man gör tvål i 3 faser. Idag har jag gjord det första fasen.

 

Instruktioner enligt boken är:

 

1.      Väga alla ingredienser.

2.      Gör kaliumhydroxid lösningen. För det rör man kaliumhydroxid i vatten. Temperatur kommer att bli hög, kring 70C.

3.      Värma oljor till 71C.

4.      När temperaturen för lösningen har kommit ner till 60C rör man den långsamt i oljor.

5.      Nu ska man ta stavmixare och börja mixa hela massan. Man ska hålla temperaturen kring 71C, då förtvålas oljor snabbare.

6.      När massan har blivit tjock och fluffig är den redo. Kaliumhydroxid har gjort sitt arbete och oljorna har förtvålat.

7.      Nu täcker man massan med plast och låter ligga under täcke till nästa dag.

 

Jag följde instruktionen hela vägen men då jag började mixa med stavmixare tyckte jag att nånting gick lite fel. Tvålmassan blev så himla tjock att jag fått inte ens röra den med sket och temperaturen blev plötsligt 100C eller över det (min termometer visar inte mer).

 

 

 

 

Då tänkte jag att nu är det klart och jag täckte den och lämnade vila. Ibland så kikade jag på den under dagen och det kändes att jag är på rätt väg, massan blev nästan transparent.

 

 

 

Imorgon bitti ska den kokas då för 3 timmar och sen neutraliseras och då måste den vara färdig.

 

Hörs imorgon.

 

Nu är det soffa med en ny spännande bok :)