"Alla hjärtans dag" kallrörd tvål

 

Nu är det dags att börja göra sista förberedelser för kallrörda ”Alla hjärtans dag” tvålar. Tiden går fort och lite mer om en månad måste vi vara redo med våra lilla presenter.

 

Tänkte göra en kallrörd tvål med hjärter i.

 

Om du är nybörjare och vill veta mer om hur man gör kallrörd tvål så kan du läsa om processen här.

 

För recept valde jag min favorit kropps tvål recept som jag brukar kalla för ”exotic”. Den förtvålas snabbt och tvålen är redo att komma ut från formen nästa dag. Den är väldigt snäll mot kroppen och lämnar huden mjuk och fin efter duschen.

 

Recept:

 

190 g vatten

70 g kaustiksoda

157 g kokosfett

157 g olivolja

93 g mangosmör

96 g sheasmör

 

5 ml Röd tvålfärg

20 ml Love Spell doftolja

 

 

Först gjorde jag hjärter. För det hade jag samma recept. Jag gjord tvålmassa, rörde i färg och doft och hällde den i en platt form.

 

Nästa dag fryste jag tvålen för 30 min så det blev enklare att ta de ut från formen (den platta formen jag använder är inte riktigt bra för kallrörd tvål, den brukar fastna i botten) och skärade hjärter med pepparkaksormar.

 

Sen gjorde jag en till tvålmassa, rörde i doft och hällde den i en stor silikon bakform och pressade i hjärter.



 

Idag fått jag tvålen ut och skärade den.


 

 

Nu är det bara att vänta 4 veckor innan man kan börja ge bort den :)

 

Have fun,

 

Sofia