Två enkla recept: bodybalm och lotionbars

 

Hej,

 

Härligt att se så många läsare och följare på bloggen. Genom alla år har jag bloggat om lite av varje utan att ha någon struktur. Idag ser jag att otroligt många vill göra egna enkla produkter och därför vill jag dela med mig av lite recept för vattenfria produkter som kräver ingen konservering och kan göras hemma med enkla råvaror.

 

Inom kort vill jag köra igång en tvålskola där jag kommer berätta om allt inom tvåltillverkning, både om du vill göra från tvålmassa eller helt från grunden – kallrördtvål. Ni kommer att ha möjlighet att ställa frågor och diskutera saker.

 

Dagens recept är här:

 

Enkel allround bodybalm

 

 
 
 
Du behöver:
 

20 g bivax

25 g mango eller sheasmör

60 g aprikoskärnolja (eller annan olja)

1 ml eterisk olja

1 ml vitamin e

120 ml krämburk

 

Gör såhär:

1.      Smält bivax, smör och olja i ett vattenbad. Låt temperaturen gå ner till cirka 550C.

2.      Rör i vitamin E och eterisk olja.

3.      Häll i burken och låt stelna

4.      Klart!

 

Lotion bars för stora och små




 
 

Du behöver:

 

70 g bivax

70 g sheasmör

50 g mandelolja

1 ml apelsin eterisk olja

Form

 

Gör såhär:

1.      Smält bivax, smör och olja i ett vattenbad. Låt temperaturen gå ner till cirka 600C.

2.      Rör i eterisk olja.

3.      Häll i formarna och låt stelna. Du kan även placera din form i kylskåpet för att få lotionbar att stelna snabbare.

4.      Klart!

 

Kommentar: Bivax börjar stelna vid cirka 650C. Det är svårt att hålla massan varm vid låg temperatur utan att bivax börjar stelna. På grund av högt bivaxinnehåll i lotionbars har jag valt bort vitamin E, då det finns risk att hög temperatur kan förstöra den. Vitamin E är en antioxidant och förlänger oljornas och fetternas hållbarhet. Vattenfria produkter behöver inte konserveras om de kommer inte med kontakt med vatten, så håll gärna blöta fingrarna borta :)

 

Imorgon har jag tänkt att skriva om zinksalva.

 

Kram,

Sofia

 

 

 

 

#1 - - Veronica:

Åh, vad spännande! Det här ser jag fram emot att följa! Jag har kikat på din blogg och fått sån inspiration till att börja med bl.a. Tvål.
Jag som är helt ny på detta skulle gärna vilja veta vart du får tag i ingredienserna. Butik eller via nätet.
Tack för en härlig läsning och bra blogg! 👍

Svar: Hej Veronica,
Välkommen på bloggen!

Jag driver nätbutik Tvålköket och där finns det att köpa allt möjligt för tvål, ljus och kosmetiktillverkning :) www.tvålköket.se

Hälsningar

Sofia
Sofia

#2 - - Veronica:

Vad bra, då är allt på samma ställe! 👍😃

Svar: Yes :)
Sofia

#3 - - Angelica Holmgren:

Vilka härliga figurer :) måste prova att göra bars framåt sommarn :)

Svar: Vist blev dom söt :)
Sofia

#4 - - Joe:

Åh gud så spännande. Låter intressant. Jag kommer följa ! :)

Svar: Välkommen Joe!
Sofia

#5 - - M:

Vilka söta figurer, och dina tips är verkligen intressanta :)

Svar: Tack M :)
Sofia

#6 - - Emma Grann Fotografi:

Så söta!!

Svar: :)
Sofia

#7 - - ♥ only:

Måste testa detta! :)

Svar: Gör det och hör gärna av dig hur det gick!
Sofia

#8 - - aina [fotoblogg]:

Men vad söta :D

Svar: Visst blev dom söta :)
Sofia

#9 - - Elin:

Å så spännande!!!

Svar: :)
Sofia

#10 - - Hedda Rönnlund:

Åh vad söta figurer!!:)

Svar: Tack!
Sofia

#11 - - Kimmey ~ Kung varje dag:

Vilka bra tips!

Svar: Tack!
Sofia

#12 - - Jennifer:

Tack för grym inspiration! :) Trevlig helg!

Svar: Tack! Detsamma :)
Sofia

#13 - - Fröken Grön:

cooolt! :D

Svar: :)
Sofia

#14 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Så söta djuren är :) Ha en trevlig helg :)

Svar: Trevlig helg även på dig Ida!
Sofia

#15 - - JOSEPHINE:

Vilken häftig blogg du har, och superbra tips förresten!mska ta och göra en tvål :)

Svar: Gör du det Josephine och hör gärna av dig hur det gick :)
Sofia

#16 - - biggeros:

Väldigt spännande! Jag som tycker om allt med tvålar, lotions. Jag kommer definitivt kika in mer😊

Svar: Välkommen in!
Sofia

#17 - - Alina:

Najs :)

#18 - - Madde:

såå sött!!

#19 - - Emma Svensson:

Vilka fina! :)

#20 - - Robex Lundgren:

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

#21 - - Robex Lundgren:

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

#23 - - rememberthiis.blogg.se:

Hade varit kul o testa :))

#24 - - Elsa Winge:

Vad gulligt!

#25 - - Hannah:

Wow vilken söt tvål!

#26 - - Linda:

kul ide :)

#27 - - xhighandlowx.blogg.se:

Åh gud så söta och underbara :)

Svar: Tack!
Sofia

#28 - - Dallia K:

Jag trodde faktiskt det var svårare och att det krävde mer ingredienser, men där hade jag fel ^^

Svar: Superenkel!
Sofia

#29 - - Marlene S.R:

så bra tips!:)

Svar: Tack!
Sofia

#30 - - Hanna:

Åh vad fina figurer!

Svar: Tack!
Sofia

#31 - - sonia:

tack så mycket för tipset!!!

#32 - - freja:

Vad söta haha!

#33 - - Marja - Baka Sockerfritt:

Vilka otroligt söta, blev sugen på att göra själv!

#34 - - Jennie studerar i Los Angeles:

Vilken kul grej :D

#35 - - Evelina:

åh häftigt!!

#36 - - Thea:

Vad roligt! Riktigt fina blir tvålarna dessutom! :)

#37 - - Tia:

Va söta! :D

#38 - - Tess:

Underbart, tack för receptet måste provas!!
kram

Svar: Tack!
Sofia

#39 - - Rebecca Lundqvist:

Åh vad kul! Man måste ju nästan prova detta. :)

#40 - - lillemor:

Så söta

#41 - - Bibi:

Är det svårt att göra detta? och hur lång tid tar det?:) mysig blogg du har!

Svar: Tack Bibi! Det går fort. Bara smälta och hälla :)
Sofia

#42 - - Ida:

Åh, wow så härligt att se det här inlägget! Om du har fler naturnära recept, skulle jag kunna länka dig på min blogg skonhetsskafferiet.blogg.se? Där har jag samlat en del nopoobloggar, så säg till om du vill vara med där :)
Ha en fin lördag!
/Ida

Svar: Hej. Vill gärna vara med. Kolla runt på bloggen. Har många olika recept.
Sofia

#43 - - Anonym:

coolt! :)

#44 - - Sara Bladh:

Riktigt bra tips :)

Svar: Tack!
Sofia

#45 - - Marie Bergman:

Vad spännande att göra egna =)

#46 - - Kajsa Sund:

Låter spännande! Kolla in på min blogg och checka the pick of the day!

#47 - - Elin:

åh vad roligt! vi gjorde handkräm i skolan och den blev faktiskt riktigt bra! kram :)

#48 - - yohanna:

åhåh vad häftigt, ska lätt testa!

#49 - - Lillian:

Vad kul att ramla in på din blogg! Har länge haft en hemlig dröm att göra egen tvål men det har just stannat vid det. Men nu... :-)

Svar: Kul att du hittade hit! Lycka till med dina tvålar!
Sofia

#50 - - Emelie:

Åh vad fina figurer!

Svar: Tack!
Sofia

#51 - - Nora - skönhet, foto, vardag:

Finfint och riktigt kul med lite hemmapyssel :D

#52 - - Mich:

Tack för tipsen :3

#53 - - Marika:

Vilka bra tips och söta figurer! :)
Ha en bra dag. Mvh

Svar: Tack!
Sofia

#54 - - Sara :

Så fina! Extra roligt när man gjort dom själv 👍

#55 - - leonor broberg:

coolt!

#56 - - Michelle Gawronska:

Så himla söta!

#57 - - Matilda:

så söta! :)

#58 - - Lanja - www.lanjas.com:

vad roligt! trodde det var majs först

#59 - - Olivia Nilsson:

Fin blogg!

Svar: Tack!
Sofia

#60 - - Linda Cathrine Liljemalm:

Åh så söta de var och vilka bra recept!

Svar: Tack!
Sofia

#61 - - Anonym:

härliga figurer :D

#62 - - Amanda Lundkvist:

härliga figuer :D

#63 - - Amanda Lundkvist:

härliga figuer :D

#64 - - Matilda Weinstock Ihr:

Hej! Gå gärna in och lyssna, dela och gilla min låt :)
https://www.youtube.com/watch?v=jfISMy9nbV0

#65 - - Sofie Hedman:

Himlar så fränt! :)
KRAM

Svar: Tack!
Sofia

#66 - - Rebecca:

Så gulliga!

#67 - - Tess:

Kul ide! Men du , det är så kul , jag startar idag en NY tävling på bloggen , Veckans Blogg! Det är väldigt Simpelt och vinnaren blir Länkad på startsidan där det dagligen kommer in nyfikna läsare :)

#68 - - Sara:

Underbara ideer som måste testas! Kolla gärna in min blogg!!

#69 - - Nalliiz:

Det ska jag prova någon gång ^^ Verkar kul :)

#70 - - Johana Duggin:

Intresserad av träning & motivation?
Kika in lite snabbt hos mig då :D
kram

#71 - - J':

Vilka söta figurer du använde dig av!

Svar: Tack!
Sofia

#72 - - ZTCJ:

Häftigt, det måste jag testa! Är ju allergisk mot det mesta som säljs i skönhetsväg, barnängens barntvål och apotekets parfymfria bodylotions blir det för mig oftast, inte så kul. Men kan jag göra själv kan jag ju bara utesluta sakerna jag inte tål :)

Svar: Då är det bara att prova sig fram ZTCJ :)
Sofia

#73 - - Joy Wagner:

åh vad härligt.. måste prova!!!

Tycker man om smaskiga små skönhetstips av en frisör och fransextesionist?
Kika gärna in och följ min blogg på bloglovin http://www.msjoywagner.blogg.se
skriver om att från min vardag till skönhetsoperationer.

Puss & Kram Take Care

#74 - - Sofia:

Gud så kul :-)

#75 - - Beatrice Lindgren:

Häftigt :)

#76 - - Elin♡ :

Hej! Jag undrar om det är okej om jag använder receptet på body balmen och länkar din blogg på min blogg? ^^

Svar: Hej Elin!

Det är ok.

Hälsningar

Sofia
Sofia

#77 - - Elin:

det där måste jag testa någon gång

#78 - - Federica:

så sötaa :) :)

Svar: Tack!
Sofia

#79 - - Bohista - be cool and do yoga. :

Det här såg jättefint ut, skulle gärna vilja prova. Tack!

#80 - - Emelie:

Kul att ge bort till någon, bra tips! :)

Svar: Tack!
Sofia

#81 - - Fullblodssekologen:

Hur har jag lyckats missa din blogg, tvättäkta tvålnörd som jag är!! Fina tvålar du gör!! Vilket bra tips med kakstämplar. Du har en massa bra saker i din butik också, där ska jag gå in nästa gång jag behöver varor. Du har inte planer på att sälja indigopulver? Har köpt det från Olea men nu har de lagt ner sin webb-butik och det är svårt att hitta.

Svar: Hej!
Jag ska kolla runt om jag hittar indigopulver nånstans :)

//Sofia
Sofia

#82 - - alicia:

gud vilket bra tips! Jag undrar om jag får härma av receptet och lägga ut på youtube. Jag tänkte börja göra lite eget som läppbalsam lotions och krämer och sånt. Så undrar bara om jag får göra en video med detta receptet när jag provar själv.