Green tea peeling kräm

Hej,

Har modifierat lite min lux shea-mango kräm recept och gjorde en lättare och mer flytande version av den. Samtidigt har jag varit sygen på att göra en flytande skrubb som kan fungera som kropps kräm. Så blev det en 2 in 1 produkt.

 

Provade den igår kväll och den lämnade min hud så mjuk och fräsch. Jag måste säga att den Green Tea doftolja doftar nästan som Elizabeth Arden Green Tea produkter.

 

 

Fettfasen

18 g Polawax
43 g aprikoskärnolja
29 g mangosmör
14 g sheasmör

Vattenfasen

226 g vatten
14 g glycerin

Tredje fasen

2 g potassium sorbate (kaliumsorbat)
45 g candelilla peeling pärlor
2 droppar grön tvålfärg
2 ml Green Tea doftolja



1. Smälta fetter och oljor i en vattenbad tills temperatur är 70C.


2. Värma vatten tillsammans med glycerin i en vattenbad till 70C.


3. Häll vattenfas i ren skål. Vispa (använda stavmixer) ned fettfasen i vattenfasen i en tunn stråle. Förstätt vispa 3 min till.


4. När blandningen har nått 40 C rör i tredje fasen. Använda inte stavmixer för att den kommer att förstöra peeling pärlor.


5. Häll kräm i burkar. Det kommer att ta lite (ca. 30 min) tid innan krämen kommer att börja förtjocka.