Vispat body butter

Hej,

 

Förra vecka hittade jag en DIY video på youtube som visar hur man gör en vispat body butter och jag kunde inte vänta länge och provade göra den på en gång. Tyckte det var lite specielle för att hon blandar vattenfas och fettfas tillsammans och sen värmer ingredienserna och det funkade lika bra även för mig. Jag är osäkert om det är den rätt sätt att göra en kräm men tills den funkar bra kan man kanske göra så.

 

Av den recept gjorde jag 4 läckra burkar bodybutter. Jag hade kvar olika naturliga färgmedel som jag hade beställt för ett tag sen, så jag tänkte använda dom i det här projektet och som det ser ut funkar dom väldigt bra.

 

 

 

Recept för body butter ser ut såhär:

260 g vatten

44 g kokossmör

34 g polawax

14 g kakaosmör

64 g avokadoolja (originalrecept hade mandelolja)

1 tsk kaliumsorbat (Potassium sorbate)

 

Väga alla ingredienser i en skål och värma tills alla vetter och polawax har smält. Låt temperaturen av blandningen gå ner till ca 400 C och tillsätta doft, färg och konserveringsmedel. Vispa blandningen ca. 5 min, häll i burkarna.

 

För brun användande jag bronze MICA som lämnar lite glans på huden och gör smöret själv se ut som en chokladkräm och själv klart hade jag chocolate brownie doftolja i den (1 ml doftolja för 120 ml burk, jag älskar mycket doft).

 

 

Grön är gjort med chlorophyllin paste och har tropicana doft

 

 

Rosa är gjort med carmine paste och i den använde jag lovespell doftolja.

 

 

Orange/gul är gjord med annato paste och doftar apelsin.

 

 

Det finns så många roliga naturlig ingredienser man kan använda i sin naturkosmetik. Jag kommer att försöka att hitta dem så ni kan få möjligheter att handla dom på tvålköket.se

 

 

Inom den närmaste framtiden (förhoppningsvis redan nästa vecka) kommer det finnas nya spännande doftoljor, kaustiksoda, naturliga konserveringsmedel, naturliga ingredienser för att göra egen schampo och dusch gel samt. olika värmande eteriska oljor (som kryddnejlika, kajeput, kamphor) och tillbehör och vax för att tillverka egen ljus.

 

 

För nästa steg har jag planerat MICA, pigment och naturliga färgmedel. Jag har också tänkt göra en bredare sortiment av olika förpackningar (burkar, flaskor och läpp balsam förpackningar).

 

 

Ni är välkomna att tipsa mig om ingredienser som Ni saknar i sortiment eller har svårt att hitta.

 

 

Sofia