Såpa vol 2

Nu är jag redo med min först såpa. Har alltid tänkt att göra såpa är väldigt jobbigt. Först tar det väldigt lång tid att koka den, sen är den varm och till slut vet man aldrig om man har lyckats med den. I alla fall har jag provat att göra den nu och måste säga att den va inte så rolig upplevelse fast jag kommer inte säga att jag kommer aldrig mer göra den. Jag vill verkligen vara duktig på att göra såpa också.

 

Hur gjorde jag min såpa då.

 

Recept:

800 g olivolja

200 g kastorolja

380 g vatten

182 g kaliumhydroxid

 

Början ser ut nästan som när man gör kallrörd tvål. Man gör kaliumhyroxid lösning och värmer fetter. Sen blandar man dom ihop och börja arbeta med stavmixare.

 

Man måste få förtvåla massan (eller paste som olika tvålmakare brukar använda) tills den är så tjock att stavmixare går inte runt lägre. För mig tåg den kring 1 timme och jag fått använda 2 olika mixare för att inte brinna ner den jag brukar använda.

 

 

Sen börjar man koka tvål tills massan är transparent. På onsdag kokade jag min tvål för ca. 4 timmar. Jag hade planerat att fixa kokningen med 3-4 timmar men det blev inte så.

Då lämnade jag tvålen och fortsätt koka den på torsdag. Totalt fått den vara i vattenbad ca. 5 timmar tills den belv transparent.

Nu var det dags att röra i 1,7 liter vatten och lämna den över natten.

 

 

Idag fått jag koka upp den igen och neutraliserade med 4 msk av citronsyra lösningen (75 ml kokad vatten + 25 ml citronsyra).

Totalt fått jag lite över 2 liter såpa med olika dofter.

 

Min såpa blev inte transparent som det ska vara. Just nu har jag svårt att säga vad jag gjorde fel i min process. Har beställt Cathrine Falior´s bok från Bokus om hur man gör såpa. Är jätte sugen verkligen att kunna göra min egen flytande tvål med den gammal metod.

 

Ha en trevlig helg. Imorgon ska vi till Haparanda och det kommer att bli en sväng till IKEA också, vill köpa lite inventarier till min tvålkök.

Sofia