Dagens tvålar

Är det hobby eller jobb att man sitter och ”jobbar” på söndag? Neej, det är passion som ger ett oemotståndligt behov att göra och pyssla på hela tiden.

Så idag gjorde jag 2 kallrörda tvålar. Först tänkte jag göra en Castille tvål (100% olivolja) för att jag har läst om det ganska mycket senaste tiden och den sista gången lyckades jag inte så bra med den även den är en av mina favorittvålar och jag har alltid fått den fungera för mig.
Så vad är egentligen recept för att lycka med en castille?

Mina problem var att tvålen blev klippig och vit med massa soda på utsidan av tvålen. Sen tog det himmelsk mycket tid att få den förtvåla.

Så denna gången gjorde jag andra vägen. Jag ändrade vatten % i tvålrecept. Normal är att ha 38% vatten av % av oljor. Så nu gjorde jag 40%. Läste att det gör att tvålen förtvålas snabbare och den blir hård och redo att komma ut från formen efter 24 timmar (normal för Castille är minst 72 timmar).
Sen har jag börjat isolera (eller stela – som shenet använder) mina tvålar för att undvika vit soda utta.

Nu ser recept ut så:

500 g olivolja
200 g vatten
64 g kaustiksoda


Från början tänkte ag att göra en klassisk Castille utan färg men kunde inte stoppa mig att göra en snurr igen.

Här är bilden på den i formen. Den doftar lime och citrongräs. 1/4 färgad med chlorophyllin pasta, 1/4 med annato pasta och 1/2 är naturell.

Jag lovar inte att den kommer att funka med jag verkligen hoppas för det :)




Den andra jag tänkte att göra va en Bastille tvål med 95 % olivolja och 5% kastorolja. Hade inte så mycket olivolja så det blev en blandning.

300 g olivolja
50 g kastorolja
100 g kakaosmör
50 g mangosmör
5 ml tropicana doftolja
5 ml tangarine doftolja som jag hade kvar för längesen.
1/4 färgad med grön tvålfärg
1/4 med blå tvålfärg
1/2 naturell



Bilder och mer om hur jag lyckades med ny castille recept kommer när jag har fått den ut från formen.

Sofia

#1 - - Gunnar Forslund:

Hej Sofia!

Ville bara skriva att du har en jättefin hemsida.

Vilka härliga produkter du tillverkar! Kanske du kan ta med några olika produkter till kvällsutbildningen på Företagarcentrum så att vi kan köpa av dig?



Vi ses!

/Gunnar



#2 - - Sofia:

Tack Gunnar :)

#3 - - Linda:

Å vilken inspirerande sida du har! Jag blir så sugen att prova, ha du nå bra tips om var man kan köpa ingredienser?
Mvh linda