Avkylande badsalt och kräm för fötterna

 

Förra veckan gjorde jag 2 produkter för fötterna. En enkel badsalt och en tjockare kräm. Båda innehåller avkylande eteriska oljor som passar perfekt för trötta och svullnat fötterna.

 

 

Inspiration för många av mina krämrecepter har jag fått från Susan Barclay-Nichols blogg Point of interest! Det är massor med information på hennes blogg och det är värt att följa och läsa den om man vill lära sig mer om olika ingredienser och hur man gör sina egna kosmetiska produkter.

 

 

Jag gör aldrig recept 100 % som den är, fast anpassar den beroende på vilka ingredienser jag har just nu. Oftast är det svårt att hitta vissa nämnda i USA eller Canada ingredienser då får man leka och byta mot det vi har här i Europa. Innan man ska ersätta olika ingredienser ska man lära sig om egenskaper och fördelar varför man inkluderar de i recept. Man ska också veta hur stor % av de man sätter i en recept för att det ska bli lagom – för lite kan göra att krämen kommer inte hålla sig tex. ihop eller för mycket av nån ingrediens kommer inte ge speciellt mycket effekt och då är det billigare att använda bara rekommenderade mängder.

 

Enkel fot salt

 


 

200g himalaya salt

40g bikarbonat

20g citronsyra

2-4 ml pepparmynt eterisk olja

1 msk krossad pepparmynt blad

 

Blanda torra ingredienser i en skål. Rör i eterisk olja och pepparmynt blad. Häll i burken.

 

 

Avkylande och mjukgörande kräm för fötterna

 


 

 

Vattenfasen

 

63% destillerat vatten

3% glycerin

2% natriumlaktat

 

Oljefasen

 

15% kastorolja

5% sheasmör

3% stearinsyra

5% Polawax NF

 

Tredje fasen

 

2% panthenol

2 % geogard ultra konserveringsmedel

1% vitamin e

0,5% kamfer eterisk olja

0,25% pepparmynt eterisk olja

0,25% kajeput eterisk olja

1 dropp grön tvålfärg

 

Värma vattenfasen i vattenbad till 70C. Smälta stearinsyra och NF wax tillsammans med kastorolja och sheasmör i vattenbad och värma till 70C. Försök hålla båda faser i vattenbad för 20min i 70C. Hälla vattenfas i ren skål. Vispa (använda stavmixer) ned fettfasen i vattenfasen i en tunn stråle. Fortsätt mixa för 3 min. Låt blandningen gå ner till 45C och rör i tredje fasen. Låt kyla ner och häll i burkarna.

 

 

Vill du använda pump flaska så ska du hälla krämen i flaskan så fort du har hällt i tredje fasen. Recept ger en ganska tjock kräm.

 

 

Tror imorgon ska jag hålla på att göra lite kallrörd tvål. Har fått min ny stor tvålform som jag inte har hunnit använda än.  

 

 

Vi hörs!

 

Sofia

 

 
#1 - - Anne-Marie Faiola:

I'm totally loving the recipe for your foot salts, it looks so super relaxing. :)

Svar: Thank you :)
Sofia

#2 - - josefine:

Hej Sofia!
Jag har blivit intresserad av att göra tvål och liknande och surfat runt på nätet på jakt efter bra sidor. Din sida, både bloggen och hemsidan överträffar dem alla! Jag är så himla glad att jag har hittat hit! Så mycket inspiration och så himla bra recept och tydliga instruktioner! Så fort jag har inhandlat allt jag behöver ska jag försöka mig på min första tvålsats, nu har jag fått information jag behöver. Tack för delad inspiration och kunskap!
Mvh Josefine

Svar: Hej Josefin,
Tack! Det är alltid så värmande och givande att få positiv respons. Då vet jag att jag är på rätt spår och det jag gör är intressant även för andra!

Hälsningar

Sofia
Sofia