Ett nytt försök att göra flyttande tvål vol 3

 

Nu är jag färdig med flyttande tvål. Tyckte det var spännande att prova göra nånting nytt. Jag tror att jag lyckades med min flyttande tvål denna gången. Tvålen själv blev väldigt tunnflyttande så nu vet jag inte om jag hade för mycket vatten när jag skulle tunna pastan eller var det recept som gjorde det. Läste från Dish Forum att flyttande tvål gjord med mycket kokosfett blir tunnare än när den är gjord från andra fetter/oljor.

 

På fredag morgon då jag skulle börja koka tvålen såg den ut såhär. Tyckte den blev ganska transparent.

 

 

Jag följde Cathrine Failors instruktion och kokade tvålen i ett vattenbad för 3 timmar. Med varje timme blev tvålpasta mer och mer transparen. Kl. 13 tänkte jag göra test för att se att det finns inga fria oförtvålade oljor kvar i tvålpastan.

 

För det tar man ca. 50g pasta och rör i 100g varm destillerat vatten. Om vätskan blir klar är tvålen kokat färdigt, om den är mjölkig då måste man koka mer.

 

Min test blev klar och då var det dags att börja tunna ut pastan. Som jag förstått ifrån boken ska man tunna ner pastan i dubbelt så mycket vatten. Jag hade 1350g pasta. Jag kokade upp 2700g destillerat vatten och häl den över pastan. Det tog ungefär 30 min för pastan att smälta upp.  

 

 

Nu blev det dags att neutralisera tvålen. Man får lägre ph värde redan när man tunnar ner tvålpastan men det räcker inte.

 

För neutralisering använder man borax eller citronsyra. Jag hade citronsyra. Gjorde lösning från 113g vatten och 28g citronsyra som jag kokade upp.

 

För att neutralisera den mängden av tvål jag hade behövde jag 64g av lösning. Så jag rörde den också i tvålen.

 

Nu var det bara kvar att röra i lite doft och hälla min flyttande tvål i flaskorna.

 

Totalt fått jag 3,5 kg färdig tvål.

 

Här är dom, champagne, green tea och lavender woods.

 

Nu ska dom vila i 2-3 veckor.

 

Tyvärr så har jag inte ph mätare men blev så sugen igår kväll att prova tvätta händerna med tvålen. Den löddrar ju bra men jag kände att den torkade ut litegrann. Tänkte då göra tung test (för det provar man tvål med tunga och om det ger känsla som man får elektricitet, då är ph för hög). För att den var min första gång att göra liknande test visste jag inte riktigt vilken känsla jag är efter men jag kan säga att det var lite vibrerande och konstig på tuggan efteråt. Så jag tror att min flyttande tvål är inte färdig än.

 Nästa gång ska jag prova göra flyttande tvål med glycerin metod. Läste om det också på Dish Forum.

Imorgon blir det några recept för fötterna.

 

Hörs!

 

Sofia




#1 - - Aimara:

Hej! Vilken rolig projekt. Jag vill testa hemma med solid tvål först men jag vill veta om du kan hjälpa mig vart kan jag köpa sodium hydroxide (kaustik soda) och Potassium Hydroxide. Tack på förhand ;-)