Massa ursäkt och Viktorianska tårar

 

Hej,

 

Jo, jag vet, det var längesen jag skrev mitt sista inlägg. Ska inte börja hitta massa ursäkter, men, men, det har ju varit mycket att göra och min resa i april och sen var det ju sommar och vem orkar skriva nånting när det är jordgubbar och sol och varm vatten i sjön …. ja ja, så är det. Jag har inte gjord vad jag skulle och jag vet att Ni inte kommer läsa om jag inte uppdaterar och det blir bara tråkigt. Ändå hoppas jag att Ni kollar in nån gång då och då, för att jag verkligen har lite inspiration på gång nu :)

 

Lovade för länge sen recept på morotstvålar jag gjorde i maj. Just nu är min notebook med recept på jobbet och jag befinner mig hemma (försöker ta det sista av att sitta på balkonger och mysa med kaffe, dator och sol, innan mörkret landar i Norrbotten). Kommer leta fram recept och skriva ner så Ni får delta nån gång senare (kanske under veckan).

 

 
 

Men idag tänkte jag dela en annan superenkel och fin DIY tvål instruktion.

Jag är mycket förtjust i ekologisk tvålmassa och fortsätter att hitta lösningar för att bli av den gula färgen. Som Ni kanske har sett har jag börjat ta hem mera MICA och ultramarinfärger just för att använda i ekologisk tvålmassa.

Här kommer recept/instruktion för superfina viktorianska tårar. Gästtvålar som passar perfekt som ge bort present. Själv har jag lagt de mellan handdukarna i badrummet. Min mormor brukar alltid göra så och jag älskar att torka händeran i hennes handukar, de doftar ju så gott :)

 

 

För 5 st tårar behöver du:

 ca 160g ekologisk tvålmassa

¾ tsk rosa ultramarin

½ msk glycerin eller valfri olja

ca 1-2 ml doft eller eterisk olja.

Pärlemor MICA + pensel

Tvålform Guest Victorian teardrops.

Trollhassel (hamameliss) eller stark sprit för att spraya tvål och bli av med bubblorna.

Att packa i – organza påsar, cellofan, plastfolie, låda osv.

 

Gör så:

1.       Smälta tvålmassa i ett vattenbad eller mikrovågsugn.

2.       Rör ultramarin med glycerin eller olja i en liten skål för att bli av med klumpar och bitar.

3.       Häll ultramarin och glycerinmix i smält tvålmassa och rör om ordentligt.

4.       Doft sätta.

5.       Häll i formarna och låt stelna i ca 2 timmar (lägg den i frysen om du har extrabrottom).

6.       Ta tvålarna ur formen och pensla med lite MICA.

7.       Klart!

Bilder också….

 

 
 
 
 
 
 
Vi hörs,
 
Sofia