DIY julklappstips: Sojaljus i återanvända plåtburkar

 

Ge ett extravärde till dina julklappar genom att göra en från material som kan återanvändas.

 

Små söta plåtburkar kan enkelt piffas till riktigt snygga ljuskoppar.

 

Till mina ljus använder jag burkarna från ICA Eco majs. De har diameter av 65 mm och rymmer ungefär 170 gram ljusvax som ger ett ljus med brinntid på cirka 50 timmar.

 

För att måla burkar använder jag Panduros Allmoge hobbyfärg som fastnar bra på metall.

 

 

 

 

För 3 st. ljus behöver du:

 

500 gram EcoSoya CB 135 vax

 

3 st ECO4 ljusvekar om du gör ljus med diameter av 65 mm

 

Cirka 3 gram ljusfärg

 

30 gram doftolja om du önskar att göra doftljus (du kan använda 6-8% av doftolja i dina ljus)

 

Hobbyfärg och pensel för att måla burkarna

 

Gör så här:

 

1.       Dag 1: Måla burkarna flera varv med hobbyfärg och låt torka i 24 timmar

 

2.       Dag 2: Väg ljusvax.

 

3.       Klistra fast vekar i botten av burken med hjälp av glue dots eller limpistol.

 

 

 

4.       Centrera vekar med hjälp av vekehållare, veknålar, chopsticks eller pennor.

 

5.       Smält ljusvax i ett vattenbad.

 

6.       Rör i ljusfärg och se att den löser sig helt.

 

 

 

7.       Mät vaxens temperatur.  Du kan hälla vax i burkarna när temperaturen är 600C.

 

 

 

8.       Låt ljuset stelna i 24 timmar. Se till att veken ligger i mitten av burken, korrigera om det behövs.

 

9.       Du kan jämna ut ljusytan genom att smälta den med värmepistol eller hälla över lite smält ljusvax.

 

 

 

10.   Tänd och njut.

 

Kommentar:

  • Rör doftoljan i ljusvaxet precis innan du häller den i burkarna. Ju lägre temperatur på ljusvaxet du har desto bättre håller sig doftoljan i ljuset.
  • Ljusfärger är starka. Du kan börja med 0,5 gram per 100 gram och lägga till om du vill ha starkare färg. Du kan testa färg på dina ljus genom att doppa en sked i smält ljusvax och låta den svalna.
  • Du kan blanda ljusfärger för att få olika färg och nyanser
  • Om du inte har termometer då kan du hälla ljus i burkarna när du ser att ljusvaxet börjar kallna lite runt i skålen.

 

 Sofia

#1 - - ny i branschen:

Klarar sig "plasten" i dessa burkar? ?? De var väldigt fina iaf.

Svar: Jag har använt burkar flera gånger och har inte märkt att det har varit problem. Sojavax brinner med lägre temperatur är paraffin så jag tror inte att det finns risk.
Klart, vill man så kan man använda burkar som är inte belagda med plast eller vad de nu använder för material.

Hälsningar

Sofia
Sofia

#2 - - Lisa S:

Jättefina ljus! min syster gör också egna ljus, men hon har aldrig använt en termometer som du gör.

Svar: Man mäter temperatur för att veta när den är rätt att hälla vax. För varm vax kan förstöra doftolja och ljus kommer inte dofta. Samt fastnar vax till burkarna bättre om den har lägre temperatur.

//Sofia
Sofia

#3 - - Klara:

Men gud så smart, och kul! Men hur lång tid tar det :O?

Svar: Hej,

Det tar kring 10 min att smälta vax (om det är inte nå jättemängder) + några min att röra och hälla. Sen låter man ljus att stelna i 24 timmar.

Hälsningar

Sofia
Sofia

#4 - - Palina:

jättebra tips ju :D

Svar: Tack Palina :)
Sofia

#5 - - Jess:

Jag försökte maila till mailadressen som står under kontakt på din hemsida tvålköket men fick mail om att det inte gick att skicka till den adressen.. Försöker här istället, hoppas det är okej :)

Jag tänkte nämligen lägga en beställning på sojavax för att göra egna ljus och såg att ni hade en del doftoljor för just ljusttillverkning.
Jag undrar dock om ni vet om doftoljan Winter Spice funkar att använda till ljus den också, eller har den för låg antändningstemperatur?

Svar: Hej Jess,

Det går att mejla mig nu. Har rensat inboxen.

Alla juldofter (chistmas spice, glögg, snö och pepparkaka) är i princip lämpliga men jag har inte testat dom så jag kan inte säga nånting 100%.

Hälsningar

Sofia
Sofia

#6 - - Amanda:

Blir inte plåtburkarna väldigt varma när ljuset brinner?

Svar: Sojavax brinner med lägre temperatur än tex. paraffin och bivax. Burkarna blir varma men inte så varma att man kan inte röra på dom.
Sofia

#7 - - Eva:

Hej! Verkar ju hur kul som helst och jag håller just på att lägga en beställning. Med risk för att framstå som mindre smart men det där doftolja blir bäst 6%. Betyder det 6% av totala vikten på ljuset? 10 ml doftolja räcker ungefär till hur många ljus med ungefärlig vikt på 170 g?
Hälsningar Eva

Svar: Hej!

Det räknas på totalvikt av sojavax. För 170 g sojavax behöver man 10,2g doftolja med räkning att man använd 6%.

Det är smakfråga hur mycket doft man ska ha. För mig är lagom 6% men kanske för nån annan blir det för mycket. Testa och se vad blir bäst för dig.

Hälsningar

Sofia
Sofia

#8 - - Jeanette Lilitha:

Hej Sofia. Jättefina ljus. Jag har en fråga till dig. Jag gör nämligen också ljus i sojavax. Men jag har ett problem. Vaxet blir vitt när de hamnat i mina glasburkar. Jag har värmt burkarna innan. Det blir som vita fläckar runt ljuset. Spelar ingen roll vilken ljusfärg jag använder. Vet du vad jag gör för fel. Kram Jeanette Lilitha

#9 - - Jeanette Lilitha:

Hej Sofia. Jättefina ljus. Jag har en fråga till dig. Jag gör nämligen också ljus i sojavax. Men jag har ett problem. Vaxet blir vitt när de hamnat i mina glasburkar. Jag har värmt burkarna innan. Det blir som vita fläckar runt ljuset. Spelar ingen roll vilken ljusfärg jag använder. Vet du vad jag gör för fel. Kram Jeanette Lilitha