En fundering bara…..

 

Här om dagen när jag var på ICA Kvantum i Piteå passerade jag en pall med flytande tvål. Jag vet mycket om tvålar och är alltid nyfiken på vilka produkter som säljs och oftast kikar jag in i kosmetikavdelningen även om jag aldrig handlar där.

 

Den här pallen hade jag svårt att passera utan att lägga märke till vilket fantastiskt erbjudande man har. Det kändes nästan som att man inte vill missa det.

 

 

Tittar man närmare så ser man att det finns att köpa flytande tvål för 9.90 kr för 500 ml. Jag kan tänka mig att en vanlig människa skulle tänka ”oj, vilket bra pris” men jag tänker ”hur kan den vara så billigt?”

 

Och vad menar jag med billigt? Ja, jag gör en enkel matematikövning här:

 

1.       Jag räknar bort momsen 9.90 kr – 20 % = 7,92 kr.

 

2.       Nu räknar jag bort ICA-s marginal som jag kan tänka mig är kring 40 % (den kan vara lägre). 7,92 kr x 0,60 = 4,75 kr.

 

3.       Så det är kvar 4,75kr. Jag skulle kunna räkna av 0,2kr för frakt av varje flaska. 4,75 kr – 0,20 kr = 4,55

 

4.       Nu är det kvar produktionskostnader och vinst som tillverkaren ska ha. Skulle kunna tänka att även det ligger på ca 40 %. 4,55 kr x 0,60 = 2,70 kr.

 

5.       Förpackningen med etiketter skulle kunna kosta ca. 0,30 kr. 2,70 kr – 0,30 kr =2,40 kr.

 

6.       Så nu har jag kvar preliminär råvarukostnad för 500 ml flytande tvål. Det är 2,40 kr.

 

Här ska vi fundera då? Kan det vara bra om det kostar bara 2,4 kr? Är det bra ingredienser? Kommer tvålen verkligen att mjukgöra som det står på flaskan eller används det bara ämne som ger en mjuk känsla?

 

Jag älskar mig och min familj för mycket för att köpa sådana produkter. Och med respekt för gäster skulle jag aldrig köpa liknande produkt till gästtoan. Jag blir nästan förbannad när jag ser liknande priser och erbjudanden. Måste man verkligen lura konsumenterna hela tiden?

 

 

 

Vad ska man köpa då? Ja, på ICA, Coop eller Willys hittar man väl ingenting som skulle kunna passa. Skulle säga att allt är ”same shit but different”. Spelar ingen roll vad det är för märke. Alla har liknande ingredienser och lovar mjukgörande effekter genom att det används tillsatser som låter lockande och säljande. Tittar man sen på ICNI så ser man att tex. Aloe Vera ligger i listan efter parfym (man kan ha parfym max upp till 2 %) vilket gör att det är under 2% Aloe Vera i tvålen. Det kan vara 1% eller 0,01%, det vet man aldrig.

 

Det jag skriver här är hur jag tycker. Alla har rätt att bestämma och göra sina egna val men snälla fundera innan Ni köper 500ml flytande tvål för 9.90 kr…

 

Kommentera gärna.

 

Sofia


 

#1 - - Marie:

Kan inte annat än hålla med dig ! Kunde inte sagt det bättre själv :) Så fort man tvättar med sånt skräp är man torr som fnöske, tacka vet jag rena ekologiska produkter ! Önskar fler skulle prioritera kvalité framför pris !

#2 - - Elin Alenius:

Köper ibland såna tvålflaskor, kanske inte 500 ml men andra när det är billigt. Har tyckt det funka bra. Klart det beror väl på vad man tycker passar ens hud osv.

#3 - - Linnea :

Hej!
Jag och en kompis ska göra tvål som ett projekt i skolan. Du verkar kunna en del om tvål och sånt, så tänkte fråga en sak :) Vi vill göra ekologisk tvål, vet du något sätt man kan färga tvålen på då? Så att den fortfarande är ekologisk dvs, eller är det tvålfärger som gäller? :)
/ Linnea

Svar: Hej,
Vilken typ av tvål tänkte Ni göra? Från tvålmassa eller kallrörd tvål? Finns olika alternative.

Sofia
Sofia

#4 - - Emilia:

Hej! jag har tänkt som ovanstående och undrar var du har köpt din ekologiska tvålmassa. Ifall du har någon bra sida med ekologiska varor tar jag tacksamt emot! Tack på förhand. MVH Emilia.

Svar: Hej Emilia. Jag driver nätbutik som heter Tvålköket. Du hittar allt på www.tvalkoket.se . Hälsningar, Sofia
Sofia

#5 - - Emilia:

Jag har bara en fråga till! Till tvåltillverkning, måste man använda oljor? eller blir den glanslös utan? :)

Svar: Hej,
Det är två olika tillverkningsmetoder jag skriver om på min blogg. Det är glycerintvål från tvålmassa och naturtvål/kallrördtvål som görs via förtvålningsprocess när oljorna blandas med kaustiksoda.

Vet inte vilken du menar nu men om du blandar oljor i tvålmassa då ska du inte gå över 10%, då lödder kan minskas. Oljorna i glycerintvål påverkar inte så mycket glans.

Hälsningar

Sofia
Sofia