Sojaljus steg för steg

Idag har jag och dottern Elizabeth varit i skogen och plockat lingon. Det blev 4 kg vilket är ganska bra med tanke att vi var där i en timme. Imorgon tar vi en sväng till och sen tror jag att vi har att det räcker till nästa år.

 

 

 
 
 

Som jag lovade igår kommer det en steg för steg beskrivning med bilder för sojaljus.

 

Ljuskopparna hittade jag på Röda Korset i Piteå. Själv tycker jag inte speciellt mycket om svarta inredningsdetaljer, så det är min kompis Isabella som ska få ljus som present.

 

För att veta hur stora vekar man ska använda mäter jag först koppens diameter. Om du vill använda 2 vekar då delar du måttet till två. Min kopp hade 12cm i diameter så det bli 6cm.  ECO ljusveke som passar till ljus med upp till 6 cm är ECO2. Så man tar 2 vekar x 6cm.

 

Här väger jag vax. För att veta hur mycket vax koppen tar kan man först väga vatten. Det blir aldrig 100% så förbered en extrakopp eller gör värmeljus från det som blir kvar. Torka kopparna ordentligt. Du ska inte ha vatten i dina ljuskoppar.

 

 

Börja smälta och värma vax i ett vattenbad. Under tiden den smälter sätt fast vekar i mitten av koppar. Jag använder glue dots och ett enkelt verktyg som jag gjorde från en penna. Dra veken genom tum pen cylinder och tryck den fast i botten.

 

 

 

Centrera vekar. Vanligt vis använder jag vekehållare eller vekenålar men koppen var så stor att det gick inte. Jag använder chopkstiks men man kan använda vilken som helst verktyg man hittar hemma.

 

 

 

 

När vax är värmt till ca. 60-650C är det dags att röra i doft (6-8% är lagom) och hälla blandningen i kopparna. EcoSoya CB135 brukar fastna ganska bra till kopparna. Det beror oftast på temperaturen i rummet. Om du vill undvika vaxens separation från koppen kan du prevärma koppar eller glas i ett vattenbad eller använda värmepistol.

 

 

 

Låt ljusen stelna i 24 timmar. Klipp vekar till ca. 0,5 cm. Om du vill kan du jämna ut ljustutta. Du kan använda lite vax som blev kvar genom att smälta den och hälla över. Jag tycker att det är enklast när man använder värmepistol och smälter helt enkelt ljus utta så att den blir jämn och fin.

 

 

 
 
 

Då är det bara kvar att tända och låta doften sprida över hela rummet.

 

 

 

 

Trevlig kväll,

 

Sofia

 

 
#1 - - Emma :

Fina ljus! Tror du jag kan göra på samma sätt som du men med bivax och med eteriska oljor? Jag gör nämligen bivaxsalvor mm. Med vänlig hälsning, Emma

Svar: Hej Emma. Det skulle du absolut kunna göra. Bivax behöver starkare veke än ECO. Tyvärr har inte ute i butiken andra vekar just nu men om du mejlar mig [email protected] så kan jag lösa det. Hälsningar, Sofia
Sofia

#2 - - Malin Thomsen:

Vilken av vax sorterna passar bäst för gjutning av mindre ljus tex värmeljus? Försökt läsa mig till det på nätet men inte hittat nåt definitivt.// Malin

Svar: Hej,

Jag tror att båda EcoSoya CB 135 och EcoSoya PB är lämpliga för värmeljus men jag brukar använda EcoSoya CB 135 för att den passar för alla möjliga kontainer ljus ink. värmeljus.

Hälsningar

Sofia
Sofia

#3 - - Malin Thomsen:

Tack för snabbt svar:)då lägger jag min beställning snart:) // Malin