Zinksalva

Zinksalva

 

Här kommer recept på zinksalva. En salva som jag brukar använda mot alla möjliga besvär. Sist läkte jag min dotters vattkoppor med den.

 

Zink har uttorkande egenskaper som lindrar kliande hud. Därför har jag även smörjt muggbett och blöjeksem.

 

Zinkoxid reflekterar ljus och används ofta i solskyddskrämer, därför har jag använt min zinksalva även på sommaren mot starka solen. Zinkoxid som finns att köpa på Tvålköket är inte mald till nanopartiklar.

 

 
 

Du behöver:

Vattenfas

70 % (70g) vatten

Fettfasen

8% (8g) polawax

4% (4g) cetyl alkohol

3% (4g) glycerin

3 % (3g) mandelolja

9 % (9g) ricinolja

 

Tredje fasen

2 % (2g) panthenol

1 % (1g) geogard ultra

18 g zinkoxid

Burk

 

Gör så här

1.       Väga vattenfas i en skål eller mindre kanna. Gör samma med fettfas.

2.       Värma båda faser i vattenbad tills 750C och låt den stå och håll samma temperatur i 20 minuter.

3.       Börja mixa vattenfas med stavmixare och häll fettfasen lite i taget.

4.       Fortsätt mixa för 3 min.

5.       Låt blandningen svalna till 450C.

6.       Mixa in tredje fasen.

7.       Låt krämen svalna till rumstemperatur och häll i burkarna.

 

Jag kommer även att göra en vattenfri version på denna salva.

 

Hälsningar

 

Sofia

#1 - - amanda-annasdotter:

Hejhej! Är du i behov utav nya sminkpenslar? Jag har nämligen en tävling på bloggen nu där jag lottar ut 15 nya sminkpenslar! Kika gärna in :) http://annasdotter.se/2014/february/vill-du-vinna-15-penslar.html

#2 - - Annelie Hedman:

Himla kul blogg =) Önskar jag själv hade kunskapen att göra eget.

Svar: Bara att börja Annelie. Kunskapen kommer :)
Sofia