No Poo hårtvättexperiment fortsätter

Hej,

 

Idag har jag tvättat mitt hår igen med aleppotvål och sköljt ur med äppelcidervinägerlösning.

 

Efter första gången i lördags fick jag känsla av att jag inte riktigt hade tvättat ur tvålen från håret, då luggen kändes torrtoch det var fetare längst ner vid nacken.

 

Idag fokuserade jag på att skölja ur tvålen ordentligt. Jag delade in håret  i flera små  delar och tvättade rätt länge, sen sköljde med vinäger som jag masserade in och såg till att jag fick den överallt.

 

Först kändes håret oljigt. När det var halvtorrt kändes det rent och fint men samtidigt tungt. Nu när det har gått 4 timmar känns de torrt och fint, på samma sätt som när jag har tvättar med schampo.

 

Jag är fortfarande lite skeptisk till metoden då jag inte riktigt vet hur högt ph-värde aleppotvålen har och hur kommer att påverka min hårbotten. Mitt hår är ganska tunt och slitet då jag har haft både permanenta lockar och färg. Utseendemässigt tror jag inte att de kan se värre ut, fast jag hoppas att metoden kommer att fungera och mitt hår kommer att se bättre ut.

 

Här är dagens bilder direkt efter tvätt, torkning och lite styling.

 

 
 
 
Kram,
 
Sofia

 

#1 - - -:

Har du testat bikarbonattvätt med ÄCV-skölj? Det kanske kunde vara enklare.

Svar: Tack - för kommentar. Ska fundera på det :)
Sofia
Sofia

#2 - - maliniratan:

Hej hopp!
Spännande med nopoo försöket. Ge inte upp säger jag, men jag förstår inte varför du inte testar med dina egentillverkade tvålar!

Såhär tänker jag kring pH-värde efter samtal med en hudläkare:

En fast handgjord naturlig tvål har oftast ett pH-värde mellan 8-10. Rengöringsprodukter marknadsförs ofta som milda på grund av sitt sura pH-värde. Men det finns ingen koppling mellan mildhet och pH. Det är tvålämnena/innehållet som avgör om tvålen är mild. De flesta tvålmakare överfettar
tvålarna och använder oljor som inte helt förtvålas, därav blir tvålen mild. Glycerinet som naturligt bildas i förtvålningsprocessen finns också kvar i våra tvålar.
Jag tänker att om man använder handgjorda tvål så är
den mild och det är det viktigaste.


Kan berätta att jag nästan helt slutat med vinägerskölj då jag inte märker någon större skillnad nu…..avsluta med kallskölj så sluter sig fjällen i håret. Kanske behöver jag inte vinägerskölj för att vi har mjukt vatten…..men där är jag osäker.

För mig tog det drygt 2 veckor innan håret ställt in sig på handgjord ekotvål som nopoo Nu är det det enda som används i familjen, vi skulle aldrig orka med honung, bikarbonat och annat som kräver förberedelse innan vi hoppar in i duschen. tvålen går ju jättebra att ta med till träningslokalen också. Så eftersom du är tvålmakerska så hoppas jag verkligen att du lyckas med ditt försök till omställning av hårtvätt. Men sen är det ju så att allas hår är olika.....

Svar: Hej Malin,
Tack för lång och fin kommentar.

Intressant att läsa det du skriver och att du använder egna tvålar för hår.

Senaste åren har vi got över till ekologiska produkter både mat och hudvård så på detta sättet har det varit mindre poo hela tiden. Dom flesta hudvårdsprodukter gör jag själv och har även gjort egen schampo (med milda tensider) men har aldrig riktigt fått det att fungera för mig.

Vad jag skulle egentligen vilja få ut är rent hår utan att tvätta så ofta. Jag har mycket tunt hår och de behöver tvättas varje dag.

Alla mina tvålar är överfetade och det kommer inte passa för tunt hår. Har inte riktigt hunnit göra nån schampotvål så jag tog det jag hade hemma. Jag är som så spontan att om jag kommer på nånting då vill jag prova på en gång :) Så jag hade aleppotvål och tänkte prova med den då jag tror att den är torrare än mina och har inte så mycket överfettning.

Det visar sig att vinägerskölj passar inte riktigt då det kliar i hårbotten och jag vågar inte riktigt att låta bli. Nu har jag provat tvätta med rågkross. Det är så roligt att hålla på men jag förstå nog att jag måste hålla fast mig till en metod annars kommer det aldrig funka.

Ahh, vad jag drämmer att ha hår som min dotter. Alltid rena och fina :)

Kram,

Sofia
Sofia

#3 - - Anna:

Bad fint ditt hår ser ut, kram anna

#4 - - Isabelle:

När jag började med balsammetoden, som jag uppfattat är en förberedelse för no-poo, så tvättade jag inte ur kemikalierna från innan tillräckligt noggrant. Har du använt ett så kallat sista-schampo eller behövs inte det?

Mvh Isabelle

Svar: Hej,

Jag gjorde det. Jag använde Coop Xtra-s schampo.

Nu har jag slutat med rågmjölstvätt och tvättar med en ekologisk schampo istället.

Hälsningar

Sofia
Sofia