No Poo experiment

Hej,

 

Jag har varit mycket skeptisk mot alla möjliga No Poo hårtvättmetoder tidigare men försöker att ändra mig och prova att se om det kommer att fungera i verkligheten.

 

Idag har jag tvättat mitt hår med Aleppotvål och sköljt det med äppelcidervinäger.

 

När jag först började göra tvål då provade jag att göra schampo enligt kallrördtvålmetoden, men efter en tvätt såg jag inga möjligheter att jag tvättar mitt hår med tvål igen.

 

Jag har mycket tunt hår och det blir fett några timmar efter det att jag har tvättat det.

 

Så min slutsats för kallrördtvål schampo var nej då mitt hår blev väldigt fett och det gick inte att tvätta ut fettet.

 

Jag förstår att fett hår har med sebum producering att göra, ju mer man tvättar sitt hår desto mer sebum (som är fett) produceras. Önskar att mitt hår hade varit som min dotters. Tror inte att vi egentligen skulle behöva tvätta det någon gång då de ser så fint och fräscht ut även efter 1-2 veckor från senaste tvätten.

 

När jag var tonåring fick jag alltid höra att man inte skulle tvätta sitt hår för ofta. Nu förstår jag varför men jag undrar om det finns en väg tillbaka, alltså att minska sebumproduktion genom att inte tvätta sitt hår för ofta?  Jag har läst att det finns några som har lyckats med det men helt ärligt, jag kan inte tänka mig gå runt med fett och smutsigt hår.

 

Så varför ändrade jag mig och ville prova igen? Det har gått lång tid från mitt senaste försök med schampotvål. Jag har lärt mig att tvålens ph-värde är för hög och därför passar inte kallrörd tvål för hårtvätt. Kallrörd tvål har ett ph-värde över 8, vår hud har 4,5-5,5. Om man tvättar håret med en för basisk produkt skapar man disbalans på huden.

 

Jag köpte idén att balansera ph-värde genom att skölja håret med äppelcidervinäger (syrlig).

 

Så idag gjorde jag min första tvätt och jag kan säga att resultat skiljer sig inte så mycket från förra gången. Mitt hår är fett, mest håret som ligger närmast nacken och efter jag sköljde med äppelcidervinäger så kliade det i hårbotten.

 

Såhär ser mitt hår ut efter några timmar, fett och fult.

 

Jag ska inte ge upp efter en gång men imorgon måste jag nog tvätta mitt hår igen. Ska också mäta ph-värdet på äppelcidervinägerlösningen (0,5 dl vinäger + 5 dl vatten) och se vad det visar för värde. Undrar hur sur lösningen skall vara för att kunna balansera högt ph-värde av aleppotvål?

 

Jag ska uppdatera hur det går för mig med No Poo hårtvättexperiment.

 

Kram,

 

Sofia

 

 

 

 

#1 - - Angelica Holmgren:

Kan det vara en idé att fortsätta tvätta ofta men med ett mildare ämne än tvål? Håret bör ju kunna lugna ner sig på något sätt. Kanske lera, tvättnötslösning, honung?

Svar: Hej Angelica,
Om jag är riktigt ärlig då vet jag inte vad kommer hända med mitt hår långsiktigt. Tvål är egentligen inte så uttorkande produkt som många tror och Aleppotvål är gjord från olivolja. Jag är mest orolig vad kommer för hög ph göra med hår.

Jag tror inte att man kan tvätta håret med lera, bikarbonat eller annat än tvål och schampo. Rent kemisk behöver man tvättämne för att tvätta ut sebum.

Jag kör nu med aleppotvål i form av experiment och ser hur det går. Har inga stora förväntningar men mitt hår är så sliten redan så det kommer inte göra nå större skillnad :)

Hälsningar

Sofia
Sofia

#2 - - Angelica Holmgren:

Rent kemiskt så innehåller tvättnötter saponin, vilket är såpa (kaliumsalter). Och bakpulver/bikarbonat är natriumsalter, precis som tvål är. Blanda bakpulver med hett vatten så ser du. Jag har inte tagit reda på varför honung och lera fungerar - kanske bara mekaniskt. Honung har ett lite surare ph-värde än huden och håret. Okej :)

Svar: Vad tvättar du med?
Sofia

#3 - - Angelica Holmgren:

Oftast blandar jag rasullera och honung, ibland tillsätter jag nått annat kul från köket. Det första naturliga jag använde var pulveriserade tvättnötter. Mitt hår har med tiden blivit väldigt lätt att tvätta (kommer långt med bara vatten), men jag önskade att jag kunde sätta mig in i din situation :/

Svar: Hur länge har du hållit på med det och hur känns hårbotten? Använder du aldrig vanlig schampo?
Senaste år har jag mest använt ekologisk no poo schampo, samt gjort egen (sls fri) men jag upplever att hår blir smutsiga och feta väldigt fort så det är mest därför jag vill testa :)

Sofia

#4 - - Angelica Holmgren:

På knappt två år har jag använt vanligt schampo en gång, och det var för att jag råkat använda en inpackning med mineraloljor/silikoner som behöver tvättas ur med schampo. Jag har aldrig haft några problem med hårbotten (inte innan no'poo heller alltså). Jag gjorde en "hårbottensanalys" en gång och hon tyckte min hårbotten var bra, sa bara att jag skulle borsta mer.
Okej :) häftigt att du har gjort eget! Upplever du att äppelcidervinägern gör någon skillnad?

Svar: Det var längesen jag provade tvätta hår med tvål och då var det bara en gång så jag la ner iden på en gång. Då sköljde jag inte med nånting.
Nu har jag tvättat bara 2 gånger med aleppo så det är lite svårt att göra slutsatser men jag ska i alla fall experimentera lite kring det :) ska prova även utan äcv :)
Sofia

#5 - - Angelica Holmgren:

Okej :) jag hoppas det går bra, lycka till :)

Svar: Tack Angelica :)
Sofia

#6 - - Leslita:

Hejsan, vilken bra blogg du har, jag bloggar också en del om no po metoden och hemgjorde produkter till huden m.m. Tycker att det är jätte roligt.

Svar: U
Sofia