Mineralfoundation

 

Hej,

 

Jag lovade att skriva om translucent smink (blush) men börjar istället från grunden. Idag ska jag parata om hur man gör foundationpuder.

 

När man sminkar sig med mineralsmink är det lika viktigt att man lägger en bra grund för att sminket ska ligga kvar länge och behålla sitt fina utseende. En daglig ansiktskräm eller bb kräm är ett måste för ett fint sminkresultat.

 

Kolla gärna runt på olika sidor som säljer mineralsmink för att få information hur du sminkar dig rätt med mineralsmink om du inte redan vet hur du går tillväga.

 

Innan jag börjar med tillverkningsprocessen och recepten går jag genom vad behövs för att tillverka smink hemma. Observera att denna lista gäller alla mineralsminkprodukter.

 

 

 

Du behöver:

5 ml (tsk) måttsked

0,5 ml måttsked

0,05 ml måttsked

Sked

Mätbägare eller mindre skål

Blixtlåspåsar

Sminkdosor

Etiketter

Gärna gummihandskar och sprit för sterilisering/rengöring av verktyg, arbetsytor och skålar.

 

Olika metoder att blanda

 

Det finns många olika instruktioner ute på nätet och jag har provat olika varianter men har kommit fram till den som fungerar bäst för mig. Ni kommer naturligtvis att hitta metoder som passar bäst er. Jag kommer berätta hur jag gör och vilka metoder som inte fungerade för mig och varför.

 

Blanda i kaffekvarn – Först när jag sökte information om mineralsminktillverkning hittade jag sidor där de använde kaffekvarn för att blanda och inkorporera alla ingredienser. De lät smidigt och fort. När jag bestämde mig att prova metoden då visade verkligheten helt annat. Min kaffekvarn dog efter 5 minuters arbete. Den var inte förberedd för så små partiklar och lång arbete. Så jag fick kasta den och prova mig fram med annan metod. När man använder kaffekvarn då kan det även finnas risk att man blandar för länge och mineraler tappar sin lyster.

 

Blanda i en skål – Naturligtvis kan man blanda i en skål med hjälp av sked. Min erfarenhet visar att det tar väldigt lång tid att blanda. Med lång tid menar jag kanske 20-30 minuter. Det är väldigt viktigt att alla ingredienser är inblandade väl annars får man smink som lämnar ränder eller t.ex. vita fläckar.

 

Blanda i en mortel – En mortel kan vara en bra investering för att blanda smidigt. Observera att man inte ska blanda mat och smink verktyg så investera gärna i en separat mortel.  

 

Påsmetoden – Det är min favoritmetod som har fungerat för mig så länge. Häll alla ingredienser först i en mindre skål eller mätbägare. Blanda ordentligt med en sked. Häll allt i en blixtlåspåse. Se till att det inte finns luft kvar i påsen och stäng ordentligt för att undvika att ingredienser puffar ut från påsen. Börja med att gnugga påsen mellan händerna. Ta då och då stickprov med topps för att se att alla ingredienser är väl blandade. 

 

Mekanisk kryddmortel – Köpte en så kallad marijuana mortel (köpte den med mening att blanda smink :) ) när jag var på semester i Spanien i höstas. Trodde att den skall fungera bra men den var för liten. Kolla gärna runt om du hittar en större mekanisk (inte elektrisk) kryddmortel. Du kan googla på marijuana grinder eller spice grinder.

 

Hur gör man:

 

Blanda först din bas enligt t.ex. påsmetoden som jag beskriver här ovan. Du kommer att ha ganska mycket bas som du kan enkelt förvara i en blixtlåspåse och fylla på när den tar slut. Glöm inte att markera din påse så du vet vad den innehåller. Skriv gärna ner alla recept och förändringar du kommer att göra för att inte missa spara den perfekta blandningen.

 

Foundation bas (du kan mäta tex. i tsk eller msk)

 

2 delar mica lyster

2 delar mica matt

1,5 del titandioxid

1,5 del zinkoxid

0,5 delar kaolin lera

0,5 delar magnesiumstearat, arrowmjöl (rotspulver eller stärkelse) eller majsstärkelse (finmald).

 

 

 

Ljus foundation

 

3 tsk bas

3 x 0,05 ml brun oxid

3 x 0,05 ml gul oxid

1 x 0,5 ml blå ultramarin

1 x 0,5 ml kromoxid

 

Ljus foundation (mörkare)

 

Fördubbla färgingredienser

 

Medium foundation

 
 

3 tsk bas

1/8 tsk brun oxid

1/8 tsk gul oxid

2 x 0,05 ml blå ultramarin

1 x 0,05 ml kromoxid

 

Tan foundation

 

3 tsk bas

¼ tsk brun oxid

¼ tsk gul oxid

2 x 0,05 ml blå ultramarin

2 x 0,05 ml kromoxid

 

Mörk foundation

 

3 tsk bas

½ tsk brun oxid

½ tsk gul oxid

2 x 0,05 ml blå ultramarin

3 x 0,05 ml kromoxid

 

Problemlösning:

 

Om din foundation är för orange: blanda i ½ av 0,05 ml måttsked med blå ultramarin. Tillsätt mer om behövs.

Om din foundation är för rosa: blanda i ½ av 0,05 ml måttsked med grön kromoxid. Tillsätt mer vid behov.

Inte tillräckligt rosa: blanda i ½ av 0,05 ml måttsked med röd oxid.

Inte tillräckligt guld: blanda i ½ av 0,05 ml måttsked med gul oxid.

För mörk foundation: blanda i lite bas.

För ljus bas: tillsätt lite av varje.

 

Som du ser så finns det inget direkt recept.  Det finns en grund som du kan börja med och tillsätta färg efter behöv. Alla har olika hudtoner och det tar ett tag tills man har hittat sin. För att förenkla din tillverkningsprocess och färgmatchning kan du ta fram foundation som har passat dig tidigare. Jämför färg och se om det saknas gul, röd, blå eller grön nyans. Glöm inte att skriva ner allt du tillsätter och börja med små mängder. Kom ihåg att det går alltid att tillsätta mera färg men man kan aldrig ta tillbaka färgen!

 

Lycka till!

 

Nu tar jag helg, men nästa gång ska jag skriva om rouge, translucent blush och highlighter.

 

Tervlig helg!

 

Sofia

 

#1 - - Angelica Holmgren:

Jättekul att läsa, verkar som bra recept :) !

Svar: Tack Angelica! Det kommer fler :)
Sofia

#2 - - Anne Rodin:

Hej Sofia!
Snygga förpackningar och även ett jättebra namn!! Kul!!
Jag undrar bara om du vet hur man gör kak puder?
Tycker det skulle vara kul att testa!
Hu går det med min beställning? Har de inkommit nya burkar till mineralfoundationen?
Ha det så bra, så väntar jag att du svarar! :-)
God natt och sov så gott!

Svar: Hej! Burkarna kom idag. Jag skickar på måndag.

Med kak puder menar du hård puder?

Hälsningar

Sofia
Sofia

#3 - - Inga-Lill Söderqvist:

Bra recept, provade att göra o det blev jättebra :)

#4 - - Inga-Lill Söderqvist:

Hej! Jag gjorde mineralfoundation guidad av ditt recept o det blev bra :) Tack! Jag har på gjort en beställning, men inte hört nåt (mer än att jag fick en bekräftelse) o undrar om jag gjort nån miss eller dylikt....?

Mvh Inga-Lill