Soda ash

Lovade att skriva om min castille tvål som jag gjorde för några veckor sen.

Jag måste säga att jag blev inte så imponerad av hur den blev. Jo, förtvålningsprocess gick ju snabbare, men tvålen själv är ändå ganska mjuk än. Det kommer att ta väldigt mycket tid innan den kommer att vara värdig att använda. Innehåller ju den mer vatten än den ska.

Sen fått jag soda ash över hela tvålen, för att jag tog den ut från formen efter 24 timmar men den var inte klart i sin kemisk reaktion.

Här är några bildar på den. Snurren blev fin, tyckte jag :)







Tänkte då att skriva lite mer om soda ash (ash, sodium carbonate eller natriumkarbonat).

Så var är egentligen den vita utta som man brukar få på tvål ibland? Soda ash, som det kallas på engelska är ett estetisk problem som vissa tvålmakare träffar. Det finns inte 100% svar varför den kommer men vanligaste förklaringen är att det är natriumkarbonat som bildas när lut(kaustiksoda) träffar luft. Det är nånting man kan enklast tvätta, eller skiva bort från tvålen. Den är inte varlig på nåt sätt.

Det finns också möjligheter att undvika den:

•    täcka din tvål (form) med en plastfolie och öppna inte den närmaste 24 timmar. Tvålen måste vara isolerad från kontakt med frisk luft.
•    spray din tvåluta med läkarsprit (kallas också som propylalkohol, isopropylalcohol eller rubbing alcohol på engelska)
•    använda 1-3 % av bivax eller soyawax i din tvålrecept.


I alla fall, nästa gång kommer jag göra min castille på vanlig sätt och låta den vara i formen 48-72 timmar. Så den kommer att ha en bra tid för sig själv att reagera i formen.



#1 - - Jennifer:

Hej vilken härlig blogg. Googlade på cupcake tvål och hamnade här! Säljer du cupcake tvålar? Elelr vet du någon annan som gör det?

#2 - - Sofia:

Tack för din kommentar. Har mejlat dig :)